درمان رایگان مجروحان جنگی/اتخاذ تدبیر برای ذخایر دارویی پزشکیان در جلسه امروز هیئت دولت: باید بر اساس لیاقت و توانمندی‌ها افراد را در جایگاه‌ها قرار دهیم آملی لاریجانی: وضعیت کنونی پایان رویارویی ما با رژیم صهیونیستی نیست کلیات لایحه ساماندهی پهپاد‌های غیر نظامی تصویب شد قالیباف: به هر تجاوزی با قدرت پاسخ می‌دهیم/ برنامه هسته‌ای ایران با سرعت بیشتری به پیش می‌رود طرح تعلیق همکاری‌های ایران با آژانس در مجلس تصویب شد علت صدای انفجار‌ها در دزفول پیکر سردار سلامی در گلپایگان تشییع می‌شود اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع فرماندهان شهید نیرو‌های مسلح شلیک ۱۴ موشک سپاه در آخرین دقایق پیش از اجرایی شدن آتش‌بس شهادت ۲ تن از کارکنان انتظامی بهار در حملات اسرائیل سخنگوی قرارگاه خاتم: اسرائیل تا ساعت ۹ صبح ۳ مرحله حمله کرد/ پاسخ می‌دهیم دو موشک عمل‌نکرده در محدود زندان اوین کشف و خنثی شد شمار شهدای حمله اسرائیل به گیلان به ۱۳ نفر رسید‌/ مجروحیت ۴۱ نفر دستگیری ۶ جاسوس در همدان/ارتباط متهمان با عوامل رژیم

مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار قابل قبول نیست

معاون اول رئیس جمهور مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در بنگاه‌های کوچک اقتصادی و همچنین مشاغل خانگی سرمایه‌گذاری اساسی شود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 08
کد خبر: ۱۳۷۴۴۸

به گزارش راهبرد معاصر نخستین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دولت سیزدهم به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

مخبر در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و  فناوری، آموزش و پرورش، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد کشاورزی و سایر اعضا حضور داشتند، توجه به مشاغل آینده و همچنین آینده مشاغل را دو نکته کلیدی در سرمایه‌گذاری و آموزش نیروی انسانی در کشور برشمرد و گفت: باید اشتغال‌زایی در راستای آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و نیازهای واقعی بازار کار داخلی و جهانی جهت‌گیری شود.

وی صبح امروز (چهارشنبه) با اشاره به اهمیت تربیت نیروی متخصص و با مهارت مورد نیاز و متناسب با بازار کشور تاکید کرد: تجربه دنیا در سال‌های گذشته نشان داده است که آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین مهارت‌افزایی مهمترین منبع خلق ثروت در کشورها بوده است. بنابراین باید نیروی کار متخصص متناسب با مشاغل آینده از مقاطع تحصیلی ابتدایی در آموزش و پرورش تا دانشگاه‌های کشور تربیت شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه‌های فناوری اطلاعات و همچنین نیروی کار متخصص سهم بسزایی در مشاغل آینده ایران و جهان دارد.

مخبر مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در بنگاه‌های کوچک اقتصادی و همچنین مشاغل خانگی سرمایه‌گذاری اساسی شود چرا که طبق آمار در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیشترین توجه برای رشد و توسعه اقتصادی در این زمینه‌ها انجام شده است و ایران با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای نیروی انسانی می‌تواند از این فرصت به خوبی استفاده نماید.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع عملی و کاربردی برای کمک به تربیت نیروی ماهر گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا علاوه بر جذب دانشجویان در مشاغل مهارتی، فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آنها با نیازهای کنونی بازار مطابقت ندارد نیز بتوانند با گذراندن دوره‌های لازم برای ورود به مشاغل تخصصی و فنی و حرفه‌ای آمادگی و مهارت لازم را پیدا کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور از وزارتخانه‌های ذیربط خواست تا با ایجاد انگیزه‌های مادی و معنوی برای نخبگان مهارتی کشور زمینه‌های لازم برای ترغیب نیروی جوان کشور در خصوص گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی و همچنین مهارت‌افزایی را فراهم کنند.

در این جلسه همچنین دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی گزارشی از اقدامات دبیرخانه این شورا در دولت سیزدهم و همچنین کارگروه‌های تخصصی ایجاد شده ارائه کرد و نیز درخصوص چالش‌ها و پیشنهادات دبیرخانه شورای عالی با توجه به وظایف اجرایی پیش بینی شده در قانون، پیشنهادات کارگروه تخصصی صلاحیت حرفه‌ای در راستای شیوه‌نامه‌های تدوین استانداردهای آموزشی، ارزشیابی و شایستگی حرفه‌ها، اعتبار بخشی سنجش صلاحیت حرفه‌ای کشور و همچنین آیین‌نامه آموزش کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی بحث، بررسی و تصمیم‌گیری شد.

در ادامه گزارشی از روند آماده‌سازی تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی مهارت در شانگهای چین ارائه شد.

در این جلسه تاکید شد علاوه بر طرح‌های مهارت‌افزایی دانشجویان، با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پارک‌های علم و فناوری، فارغ التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آنها با نیازهای کنونی بازار اشتغال کشور مطابقت ندارد، در قالب طرح نخلستان و با گذراندن دوره شش ماه آموزش فشرده و سه ماه کارورزی در پارک‌های علم و فناوری آماده ورود به بازار کار کشور شوند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر